Verschenen in: Groen, januari 2008 Kinderen hebben voor hun buitenspel een sterke voorkeur voor ‘wilde landjes’. Speelnatuur heeft de kenmerken van zulke terreinen: natuur die veel dynamiek verdraagt. Ontwikkeling en beheer van natuurspeelplaatsen zijn het...
Verschenen in: Groen, september 2008 Een pleidooi voor levende klimbomen voor kinderen in de stad vanuit drie perspectieven: Pedagogisch – Het klimmen in bomen levert belangrijke ontwikkelingsstimulansen voor kinderen, waaronder het verwerven van durf en...
Verschenen in: Mensen-kinderen, Kees Both, mei 2011 In deze recensie worden verschillende uitgaves behandeld over het thema ‘natuurbeleving’. Opdrachten die je met kinderen kunt doen in de ‘echte’ natuur, zijn vaak ook voor volwassenen nog...
Verschenen in: Mensen-kinderen, mei 2012, blz. 31-33 “Wel eens over de Grote bladsnijder gehoord? En er een gezien? Of de Witbaardzandbij? Een school kan de onderwijsmaterialen van ‘Het jaar van de bij’ bestellen om dat te weten te komen. Er gaat dan...